2019 ~ Toen gezondheid op één kwam te staan
De Dam tot Damloop van 2019 staat bij veel deelnemers nog in het geheugen gegrift. Niet alleen vanwege de zonovergoten dag, maar ook vanwege de uitzonderlijke warmte onderweg. Terwijl duizenden lopers genoten van het grootste hardloopfeest van Nederland, werd het tegelijkertijd een editie waarin gezondheid en veiligheid centraal kwamen te staan.
Langs het parcours werden extra waterposten, koelbaden en aanvullende maatregelen ingezet om deelnemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Toch liep het aantal medische meldingen gedurende de dag snel op. In overleg met de hulpdiensten werd daarom besloten om de laatste twee startvakken niet meer van start te laten gaan. Een moeilijke beslissing, waardoor ongeveer 4.000 deelnemers hun loop uiteindelijk niet konden beginnen, maar wel een besluit waarbij de gezondheid van lopers altijd voorop stond.
Juist deze editie benadrukte hoe belangrijk het is om verstandig met warmte en inspanning om te gaan. Vanuit die gedachte ontstond ook de boodschap: ‘Lopen doe je met je koppie’. Want hardlopen draait niet alleen om presteren, maar ook om luisteren naar je lichaam, je tempo aanpassen wanneer nodig en goed voor jezelf zorgen onderweg.
En misschien was dat uiteindelijk wel de grootste kracht van die dag: duizenden mensen die samen lieten zien dat sport niet alleen draait om de finish halen, maar ook om verantwoordelijkheid, respect en samen veilig genieten van het evenement. Want hoe mooi de finish in Zaandam ook is, veilig en gezond over de streep komen blijft altijd het belangrijkst.🧡
24-05-2026